måndag 20 januari 2014

Sommarlängtan

Vintern är vacker. Men jag tittar helst på det vita landskapet genom fönstret. På en armlängds avstånd från den sprakande brasan i spisen.
Vintern är så livlös i sin frostiga skepnad. Då man bor så här ute på landet, så slår tystnaden riktigt emot en när man stiger ut genom dörren. Åtminstone när man stiger ut genom vår dörr. För på insidan av den överstiger decibelnivån alltför ofta de rekommenderade gränsvärdena.
Tystnaden borde vara skön, men jag kan inte låta bli att längta till ljudet av fågelkvitter, gräshoppor, motorbåtar och stojande barn. Längtar efter varmare tider!

6 kommentarer:

  1. O ,ja, jag sku klara mej bra utan vinter. Redan i mars brukar jag få vår och sommarkänslor men nu när vi inte har fått tillräckligt med skidsnö ännu så får väl de som skidar hålla på till midsommar.Det hoppas jag verkligen inte. Jag längtar efter kaffekoppdrickandet där ute i solen. Det bästa är ändå att solen orkar lysa inom oss

    SvaraRadera
    Svar
    1. :) Ja, vi får fortsätta längta en stund ännu och satsa på att odla solsken inom oss istället! Men till midsommar får det definitivt vara färdigt skidat!;)

      Radera
  2. vilken fin mage du har :) (Jag mötte dej i korridoren nära labben idag) ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj tack :) Själv tycker jag att magen överskridit benämningen fin för länge sedan. Upplever nu att den är oproportionellt stor och vågar inte se mig i spegeln längre. Men tydligen slipper folk ännu förbi mig i korridorer eftersom du påstår att vi mötts i en sådan. Själv ser jag inte så mycket bakom tvillingkulan ;) Hoppas du haft en bra dag!

      Radera
  3. Åh, och jag som är en riktig vintermänniska tycker det är helt fantastiskt nu! För mig finns det inget som är härligare (när det gäller väder) än när termometern visar minst -20 grader, solen skiner och det är snö och rimfrost överallt :) Det är så underbart vackert, och uppfriskande! Men visst tycker jag att våren och sommaren har sin charm de med, precis som hösten :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker att det är fint att det finns någon som kan njuta av vintervädret. Då har vi ju inte våra vintrar i onödan åtminstone! Kram till dej!

      Radera