onsdag 18 september 2013

Oväntat besök

Den här veckan har börjat storartat. Igår fick jag sytt upp de nya gardinerna till vardagsrummet. Det är ytterst sällan nuförtiden jag får uträttat något utöver de vanliga sysslorna, som att sköta barnen, tvätta och vika kläder, koka och städa. Så jag var nöjd.

Sen fick jag äran att följa med min två- och treåring på jakt. Närmare bestämt björnjakt. Mamman skulle smyga sist i ledet och fick stränga order om att bara viska, om hon nu prompt måste säga något. Jakten planerades noggrant i förväg och då rutten var inritad på kartan så styrde vi kosan mot "Stora Skogen". Där smög vi sedan omkring med vår jakthund och satt bakom buskar och passade med våra träkäppar. Ursäkta, jaktgevär var det. Saldot blev två björnar, en svartsvanshjort och en dinosaurie. Inte illa. Vi begav oss hemåt efter en lyckad jakttur för att koka lunch på bytet.

Trevligt besök fick vi på eftermiddagen!  Min lillebror hade oväntat kommit upp från Åbo med en fransktalande dam i sällskap! Det var en dam han träffat på en isländsk konferens och som blivit väldigt nyfiken på Finland (eller kanske min ljusa stiliga lillebror?). Hursomhelst hade min bror lovat agera värd, så nu var dom här. Jessie, hette flickan som egentligen växt upp på en liten ö i Karibiska havet( alltså i paradiset) men nu var bosatt i Bordeaux i Frankrike. Hon kunde bara sparsamt engelska, så det passade bra ihop med min knaggliga engelska. Det blev mycket armviftande och kroppsrörelser, men givande diskussioner fick vi.

Jessie kommer jag knappast någonsin mer att träffa. Men denna mörka, glada skönhet kommer alltid att ha en liten plats i mitt hjärta. Hennes önskan om att "God bless you", hoppas jag att att ska följa hennes eget liv vart hon än drar vidare.

Den här tisdagen har jag fått umgås med mina kära syskonbarn och nu ikväll har vi varit på föräldramöte i vår splitternya förskola. Nu ska jag bara krypa ner bredvid min man. Lyckad avslutning på ännu en lyckad dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar