tisdag 3 september 2013

Famnen tom

Församlingen hade igår ordnat den månatliga gemenskapskvällen för kvinnor. Dessa välsignade kvällar är till för damer i alla åldrar och brukar innehålla en föreläsning i något tema, bön, psalmsång och diskussion. Gårkvällens tema var ofrivillig barnlöshet, missfall och sorgen över ett förlorat barn.

I detta tillstånd, när jag inte vet om jag själv kommer att få behålla mina barn, så kände jag så starkt med dessa kvinnor. Kvinnor som lämnats med famnen tom. De fick tala om sina krossade drömmar, sin saknad och vi var så många som delade deras sorg. Samtidigt visade de med sina berättelser, hur Gud har funnits där för dem också i de mest nattsvarta stunder. De svåra upplevelserna hade fört dem ännu närmare Gud och här hade de hittat tröst.

Det var gripande berättelser vi fick höra. Tack till er som delade era erfarenheter med oss!

11 kommentarer:

  1. Dum fråga kanske men jag hoppas du/ni inte tar illa upp... Det verkar som det är ganska vanligt, eller iaf vanligare, med ofrivillig barnlöshet hos laestadianerna än det är hos andra här i nejden. Vad tror du det beror på?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Det var ingen dum fråga, eftersom det är ganska vettigt att det verkar så. Men det beror nog inte på att ofrivillig barnlöshet skulle förekomma mer bland laestadianer än bland andra. Snarare därför att det bland laestadianer upplevs som ett större problem för de drabbade. I vår laestadianska kultur har barnen en mycket central roll och ses som stora gåvor. De flesta av oss har växt upp med många syskon själv och drömmer kanske redan som väldigt ung om egna barn. Jag kan bara minnas hur hett jag själv längtade efter att få en egen baby, och min man brukar skoja och säga att jag nästan hunnit lämna in adoptionspappren, då jag inte börjat vänta barn ett halvt år efter det att vi gift oss. Våra fyra barn är vår stora glädje i livet och jag brukar ofta komma ihåg sådana som kämpar med ofrivillig barnlöshet. Jag kan bara föreställa mig vad de går igenom och be om styrka och hopp åt dem. Det var mitt svar :)

      Radera
  2. Bloggläsare Svarar på frågan här ovanför
    - Jag tror att de flesta andra (icke laestadiander) är så upptagna med sitt värdsliga tidsfördriv och lösa relationer att de är få som riktigt mycket önskar sig barn så därför verkar det kanske som att det är vanligare med barnlöshet bland laestadianer.

    Vad tror du själv då?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vet inte ens om ditt svar är värt att kommenteras...
      För det första så finns det, ifall du inte är medveten om det, människor som inte tillhör laestadianismen och som trots det är troende! Att sen påstå att människor som inte är troende (läs laestadiander eftersom det är det du syftar på) inte önskar sig barn lika mycket som laestadiander är ju bara helt sjukt! Vad vet du om vad andra människor känner och inte känner, och kan man mäta längtan, sorg och saknad och jämföra det med andras känslor?
      Väx upp och inse att världen är större än du tror...
      Sara

      Radera
    2. Tanja (du) är suverän på att formulera dig så ditt svar på frågan var helt perfekt!

      FÖRLÅT Sara att jag skrev ett dåligt uttryckt svar så att du tog illa vid dig, jag önskar dig Guds välsignelse och ber att Gud ska svara dina böner vad än de handlar om.
      Jag bara tänkte så när jag skrev att procentuellt (som Maria här var in på) så måste fördelningen vara lika eftersom ofrivillig barnlöshet beror på biologiska faktorer och inte på vem som hör hit eller dit eller vem som tror och inte tror.
      Du skrev själv i frågan att det VERKAR som om... och rakt på sak som jag är så svarade jag varför det kan verka så.
      Så klart att ALLA som längtar efter barn har en likvärdig stark längtan.
      Och Jaa jag vet att vi är många troende oberoende vart vi tillhör eller inte tillhör. (så omogen på det sättet är jag inte) dessvärre har jag ingen större erfarenhet av ofrivillig barnlöshet så jag kan inte trösta på den fronten.

      Önskar dig Allt gott!

      Radera
    3. Tack för ditt ödmjuka och fina svar. Ibland blir det fel och vi sårar fast det inte är vår avsikt. Då ska vi göra som du nyss gjort, be om förlåtelse helhjärtat. Kram!

      Radera
  3. Bloggläsare Svarar på frågan här ovanför
    - Jag tror att de flesta andra (icke laestadiander) är så upptagna med sitt värdsliga tidsfördriv och lösa relationer att de är få som riktigt mycket önskar sig barn så därför verkar det kanske som att det är vanligare med barnlöshet bland laestadianer.

    Vad tror du själv då?

    SvaraRadera
  4. jag undrar på vilken grund du tycker att barnlösheten är större bland leastadianer??
    Ta en lika stor folkmassa i en storstad med en radie av 50 km (vi är ju flera tusen medlemmar inom LFF) så ska du se att barnlösheten är lika stor bland andra. Det är nog ett problem i hela landet....

    SvaraRadera
  5. Jag ställde den första frågan då jag umgåtts och även jobbat en hel del med laestadianer och jag känner till väldigt många som antingen är ofrivilligt barnlösa eller har adopterat barn för att de inte kunnat få egna medans jag känner till betydligt färre ickelaestadianer som lider av barnlöshet. Laestadianer söker ju ofta partner som är likasinnade och därför funderar jag om det kan vara så att det påverkar? Jag vet inte hur jag ska förklara så det inte blir helt fel. Att prata om inavel låter både klumpigt och hemskt och inget ord jag vill använda men jag tänker på om man är för mycket släkt med sin partner och att det då är något som inte fungerar? Jag hoppas ni förstår vad jag menar och att ingen tar illa upp.

    SvaraRadera
  6. Det låter nog lite för absurbt det. Även om det förekommer att kusiner gift sig med varandra (snarast undantag och inget som rekommenderas) så är det nog inget som påverkat fortplantningsförmågan i.a.f.

    SvaraRadera
  7. Har dessa personer du känner till faktiskt så nära släktskap med varandra att du därför kommit att tänka på inavel eller är det bara en fördomsinställning?
    Känner till kusinpar och småkusinpar med friska barn / barnbarn / mindre friska barn men aldrig barnlöshet. Men det kanske du känner till då?
    Kunde vara intressant och nödvändigt forskningsmaterial annars.
    Man borde hur som helst neka äktenskap inom släkten.
    Det är vad jag tycker och vet inte vad andra resonerat.

    SvaraRadera