onsdag 14 augusti 2013

Vardag igen

Nog var det skönt att släppa alla rutiner till sommaren, men nu är det skönt att få en viss ordning på dagarna igen. Min man är tillbaka i jobb och skola samt förskola har startat. Det är vardag här hemma.

Jag tror att vi människor behöver rutiner för att må bra. Så länge det är vi som styr rutinerna och inte rutinerna som styr oss!
Blir det så att rutinerna tar kål på impulsiviteten och kreativiteten behöver vi se över våra liv. Det är oftast vi själva som sätter dessa krav på olika veckosysslor, som vi tycker ska uträttas. Kanske går det att ha städdag bara varannan vecka? Kanske räcker det mer två motionspass i veckan, istället för tre? Kanske en hemlagad middag, kan ersättas med halvfabrikat?

Jag är en rutinmänniska, och får ofta ta mig en tankeställare över vissa rutiners nödvändighet.
I höst ska vi satsa på att vara ute och andas in doften av mogna sädesfält, äta bär och knuffa fart i gungorna åt våra barn. Och snart får vi börja tända alla våra stearinljus till kvällen :)
Välsignade höst!


2 kommentarer:

  1. Ååh jaa härliga höst, såå välkommen för min del.
    Rutiner kan man ha men bara de nödvändigaste, och har man kraft över kan man skapa nya(välgörande)rutiner. Det är mitt motto.

    P.S. Det var tre veckor sedan jag "skurade golvet sist. Det var rent av GLÄDJANDE att upptäcka att det faktiskt kändes RENT under strumpfötterna i morse. :)

    Tänd ljus och njut!

    SvaraRadera
  2. Ditt motto är bra!:) Njut av hösten kära vän!!

    SvaraRadera