tisdag 7 januari 2014

Utökat medlidanderegister

Karpaltunnelsyndrom. Har du hört om nåt sånt? Det hade inte jag heller gjort, förrän två veckor tillbaka då jag började få ont i högra handleden och armen. Handen domnade och blev kraftlös. Tänkte att det var övergående, men när smärtan blev svårare och började hålla mig vaken om nätterna fick jag börja forska i saken. Nu vet jag.

Karpaltunnelsyndrom innebär att vissa senor och nerver i handleden kommer i kläm och detta kan drabba människor som i sitt yrke ofta belastar handleden. Gravida hör också till riskgruppen. Andra bakomliggande faktorer kan vara järnbrist eller underproduktion av sköldkörtelhormon.
Eftersom jag matchar in på alla dessa fyra punkter, är det väl knappast konstigt att jag drabbas av fenomenet. Till all lycka behöver jag knappast genomgå någon operation i det här läget, utan kan vänta mig att symptomen ska försvinna en tid efter förlossningen.

Vad är nu vitsen med den här värkande handleden? Kanske att mitt medlidanderegister ska utökas med ännu en målgrupp. Under den här graviditeten har jag lärt mig lida bland annat med folk som har migrän, folk som har åderbråck, folk som lider av blodtrycksfall och nu även folk som lider av karpaltunnelsyndrom.
Man fostras så länge man lever..

6 kommentarer:

  1. Jag led också utav Karpaltunnelsyndrom när jag var gravid.. och visst är det irriterande.. men ack så skönt när man slapp det några veckor efter förlossningen :) LYCKA TILL önskar jag er! :)

    SvaraRadera
  2. Lycka till när det blir dags! Ni har något så otroligt härligt framför er! :) Ta emot all hjälp som erbjuds för det kommer att behövas. Från kommunen får man ju gratis hemhjälp, det har vi haft, och skönt var det att slippa några av blöjbyten mellan varven ;) Ber att förlossningen går bra och att ni alla får må bra! Kramar från en stolt tvillingmamma!

    SvaraRadera
  3. Har också lidit av karpaltunnelsyndrom. Efter 3:e barnet försvann inte mina symtom så jag blev opererad i båda handlederna....sköönt att slippa besvären. Hoppas det går om för dig efter förlossningen för du kommer säkert att behöva dina händer ��lycka till med allt ber att allt ska gå Brå för er och era små skatter

    SvaraRadera
  4. Tack för era uppmuntrande kommentarer,de värmde!:) Sköt om er ni mammor!

    SvaraRadera
  5. Hej Tanja! Jag hade problem under sista halvan av min graviditet med mina händer. Nu efter att jag fått våran dotter för 2 månader sen har jag fortfarande problem med händerna... Men jag hoppas att det skall gå över. Du e en jätte duktig mamma å fru. Kramar om er allihopa....mvh Heidi hemmafrån våran gata i byn ;)

    SvaraRadera
  6. Kram till dej Heidi!! Jag hoppas och ber att dina händer snart ska bli bra igen! Med en baby att ta hand om, brukar man behöva minst två händer. Jag har inte sett er lilla tös ännu, så sen när ni får tråkigt nån dag, så kom gärna på besök hit till Skepparnabba :) Må gott!

    SvaraRadera