lördag 25 januari 2014

Annorlunda löften

Med två bebisar i huset och fyra barn därtill så kommer vardagen snart att bli ganska intensiv. För att underlätta tillvaron så har jag nu skolat upp två flickor till städhjälp. Dessutom har mormor valt att trappa ner till 80 procent i arbetstid, för att kunna vara till hjälp en eller två dagar i veckan. Känns bra.

Men förutom det här, så har jag själv gjort en del egna löften inför det nya året. Jag har beslutat att strunta i:

- Smulfria golv och putsade speglar. Är man rädd att smutsa ner sina strumpor här hos oss, så får man i fortsättningen gå med skorna på.

- Långkok, hembakt och tre rätters middagar. Som kock, går det här emot mina egna principer. Men jag har bestämt mig. Ett år framöver blir det i huvudsak halvfabrikat i matväg här. Vi ska överleva på Findus fiskpinnar, Snellmans knackorvar och Atrias köttbullar.

- Pannrumslivet. Att sköta uppvärmningen med olja i stället för vedeldning är en dyr lösning för vår familj. Men nödvändig, sen när jag har två små bebisar här. Då har jag varken tid eller möjlighet att springa ut och klyva ved, starta brasor eller kånka klabbar.

 - Bloggskrivandet. Om allt går vägen och vi får komma hem med två friska gossar så lägger jag skrivandet på hyllan. Även om det varit både roligt och givande att föra dagbok på det här sättet.

- Kaffebjudningar med smarriga cupcakes och hembakade örfilar. Vi har ofta gäster och jag älskar att duka fram kaffebord. Men nu kommer det bara att finnas Boströms rulltårtor på kaffefaten. Hoppas inte dessa rulltårtor skrämmer bort någon. Vår dörr står fortfarande vidöppen och vi hoppas att både väntade och oväntade gäster ska fortsätta att stiga på. Välkommen!!

Varför jag valt att göra dessa beslut är för att jag vill satsa min tid på det jag tycker är det viktigaste, nämligen mina barn. Dygnet har bara 24 timmar och jag vet hur mycket små bebisar kräver i tid och arbete. Förutom att mata, byta blöjor och vyssja tvillingarna så vill jag hinna snyta mina andra barn. Krama dem, sjunga åt dem, läsa sagor, spela Uno, lyssna på dem och ta deras konflikter.
För det andra vill jag spara på mina egna resurser. Jag har varit utbränd en gång och kommer aldrig att riskera att mina barns mamma hamnar på sängbottnen igen. De stunder som sen blir över till min egen användning, så kommer jag att i första hand satsa på att sova. I andra hand att gå uppfriskande hundpromenader. Längtar till den vackra sommarkvällen, då jag igen ska få dra på mig länkskorna och fara ut på joggingrunda. Det brukar göra gott åt en trött mammahjärna.

För att göra dylika beslut behöver man inte ha tvillingar, trillingar eller ens enlingar på kommande. Ni föräldrar, både mammor och pappor, trappa ner i era åtaganden! Barnen är små en så kort, begränsad tid! Sänk era krav och lär er att sjasa bort den där duktighetsrösten, när den vill göra sig påmind. Vad är viktigare? En tvättad bil, proppfull frys, snygg trädgård eller dina barn som behöver dig?!

Personligen hoppas jag att jag ska stiga ner för gott från duktighetspallen. Ber att jag skall lyckas hålla alla mina nya löften!




11 kommentarer:

  1. Sund inställning! Verkligen. Heja heja! :-)

    Många av de måsten vi har är våra egna påhittade måsten. Hos oss blir det tex ofta köpt bakverk- fast jag har både tid och hälsan till att baka själv.
    Vem bryr sig, egentligen? Klart man vill bjuda på nått gott ,men inte är det huvudsaken.
    Jag brukar säja att vi ofta har gäster hos oss, men inte beror det på mina goda bakverk ..eller att alla speglar/fönster är nyputsade.

    Minns då vår minsta var bebis och sov knappt på nätterna- jag önskar så idag att vi skulle ha tagit städhjälp/hjälp då! Istället för att ha ständigt dåligt samvete, att man borde göra det ena och det andra. Fast man var så slut att man knappt fungerade själv. (Kanske hade jag inte drabbats av en sån svår migrän i långa perioder, en migrän som begränsar mitt liv i lite för stor utsträckning ännu, men det blir bättre.
    det mesta blir ju det : bättre!)

    Hoppas det går bra att stiga ner från duktighetspallen, stort lycka till och trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din fina kommentar och jag ber att du snart ska slippa migränen helt! Välsignelse o lycka till dig o din familj! Kram!

      Radera
  2. Låter väldigt klokt vännen! :)

    /Heidi

    SvaraRadera
  3. Nu låter i jo som du sko kånk ven o klyv o eld ejsmend, men no har ja föme et du e fåått na hjälp naagang ;-) men he låte jo no bra ite, he byri jo säkert slipp åv ho grömtti tid som helst åt me tå o :-D //gubben i lådan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej int e vi hadd e jär som di hadd e i låten " Kärringen min hugger ved" fast du spelar dragspel ty å ;) du min gubbe e no altjämt sköjtt brasona tå du e veri hejm, men tyvärr får ja ju int ha hejm de på hejltid ( sku int vara så dumt) o dessutom bruk ju vedaplockasi funk som terapi åt dehä frugan, så ho bruk fara på he mejr än frivillit ( om nu naan e missföstejji saken):P men ja lovar de min käraste att ja no kombe ti sats tid på ti sköjt om de i fortsättningen å!;) <3<3<3

      Radera
  4. Du e klok du tanja, men det har du ju alltid varit! Skulle gärna se din mage nu..den har kanske vuxit lite sen Luleå ;-)
    Tittar in på din blogg nu o då o kommer o sakna den när du lägger det på hyllan. Förstår till 100% dina prioriteringar o hoppas du ska kunna njuta där i soffhörnet med twinsen fast du ser spegeln full med fläckar o golvet e klibbit. Då ler du åt det hela o njuter ännu mer, skall be att du klarar det o kan njuta av de små liven o era andra barn.
    Ledsnar ni annars på rulltårtorna går det o sätt en gräddklick på ibland så blir det extra festligt, det är gott det!
    Önskar er allt gott min vän, kommer ihåg er i tankar o bön och väntar med spänning o få höra när grabbarna sett dagens ljus. Lycka till!
    Häls. Från Haparanda :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack min vän! Jo, när vi träffades senast så var min mage bara en bråkdel av vad den är nu. Skulle gott kunna definieras en sevärdhet vid det här laget :D Vad angår min "klokhet" så har den i så fall förtjänats genom många dumma misstag :) Livet lär!
      Jag vill skicka många varma hälsningar till er i det blåsiga Haparanda och önskar er välsignade dagar där!! Vi hörs :)

      Radera
  5. hej :) vet du att du kan söka om privatvårdstöd till din andra barn när du är på mammmaledig? själv har jag ansökt om det..min syster sköter mina barn en dag i veckan och får betalt från kela. 170 euro/barn får hon..men du får ju bara ansöka om di äldre syskonen inte tvillingarna..Rekomenderas :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag har själv varit dagmamma i två repriser och fått lön via privatvårdsstödet och det funkade bra. När jag själv ansökte om privatstöd då min syster skulle hjälpa till här en sommarmånad då vårt yngsta barn var baby (en skrikig en). Då krävdes det tyvärr en massa papperskrig för att få beviljat det här stödet. När jag fick avslag fjärde gången, för att en mening i arbetsavtalet var fel formulerad blev jag så ilsken så jag tog alla mina barn i bilen och körde rakt till stan. Tågade in på FPAkontoret och lade ut texten i stora bokstäver. "Om privatvårdsstödet är till för att finnas till som hjälp i barnfamiljer, då ska det sannerligen inte vara så här krångligt att få ordnat det!!" Hoppas att du inte behövde genomgå samma procedur! Och tack för ditt råd, åtminstone till sommaren kunde man ju hitta någon ledig och duktig ungdom att anställa. Allt gott till dej!

      Radera
  6. Mycket kloka löften Tanja,som många mammor i vårt högprestations krävande samhälle borde ta efter,inte minst jag själv,åtminstone det där med golvet,speglarna och det hembakta:-) Önskar er stort lycka till med allt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, vi mammor borde inse våra värden utan att prestera en massa saker. Är vi beredda att ge lite avkall på vår duktighet och effektivitet, så tror jag att både vi själva, våra förhållanden och våra barn skulle må mycket bättre! Lycka till med din vardag och sköt om er!

      Radera