torsdag 31 oktober 2013

Bloggvärlden

Jag förundras över den här bloggvärlden, alla tusentals bloggare och alla tusentals läsare. Då jag startade min blogg trodde jag att ingen annan än min närmsta krets skulle göra sig besväret att läsa den och nu ligger besökarantalet på 200-300 varje dag. Över 30.000 sidvyer på ett halvt år.

Är det oartigt i bloggvärlden att bara vara skrivare och inte läsare? Ingen aning. Men jag erkänner att jag ytterst sällan läser andras bloggar. De två fina bloggar som två av mina vänner drivit har lagts på is, så nu har jag ingen speciell blogg jag följer. Min ursäkt är, att jag aldrig trivts framför datorn längre än nödvändigt.

De höga läsarsiffrorna skrämmer mig lite och det känns plötsligt mer komplicerat att skriva. Stjäl min blogg bara andras dyrbara tid? Tid som andra borde ägna åt att samtala med sina barn, besöka gamla mormor eller ringa upp en god vän? Jag som alltid varit allergisk mot det här att "slösa" tid framför datorn.
Men sen inser jag att bloggläsandet, kan vara den enda avkoppling en annan mamma har. Ett andningshål, där man får glömma sina egna vardagsbekymmer för en stund.
Jag läser gärna böcker, går promenader och knådar bröddegar. En annan läser bloggar, surfar på nätet eller spelar Candy Crush. Vilket ska nu anses vara bättre eller sämre om syftet är detsamma: att koppla av.

Bara vi kommer ihåg att mestadels vara uppkopplade i vår egen verklighet! För det är där det fantastiska livet pågår!

2 kommentarer:

  1. Bra fundering, jag läser din blogg för att jag förundras över dina två i magen, roligt att läsa om andra i "samma" sits med många små barn, å hur man får det å gå ihop. Gillar dina tankar å funderingar om livet å kristendomen. Däremot bloggar jag inte själv.
    Läser ofta denna tid, via mobilen när mina små sover :-)
    Lycka till, hälsn Sussi (vi som jobbat en kort tid tillsammans, å gått i din mans klass)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är länge sedan vi jobbade ihop :) Hoppas att livet behandlat dig väl Sussi, och jag önskar dig mycket krafter i vardagen med dina små! Sköt om dej!

      Radera