tisdag 3 september 2013

Ny kontroll

Jag brukar i allmänhet vara foglig av mig. För att inte vara till besvär.

Men idag gick gränsen för vad jag kunde foga mig i! Jag hade inte fått någon ny tid till ultraljudskontroll ännu och bad min hälsovårdare boka en ny tid åt mig, nu när dessa tre kritiska (och evighetslånga) veckor äntligen är över. För att se om läget stabiliserats, om tvillingarna fortfarande mår bra och hur jag själv ska fortsätta. Jobba eller forsätta viloläget.
Men på mödrapolikliniken i Jakobstad tyckte dom inte att det var nödvändigt med någon ny kontroll. Kanske om en månad eller så, och så hänvisade de mig till en allmänläkare, som kunde skriva ut fortsatt sjukledighet om jag ville (?). Hallå!? Det här gäller mina barn!!! Ringde upp själv och fick efter långa ordsalvor en ny kontrolltid nu på fredag. Bra så, men jag överväger nog att byta till Kokkola. Där verkar dom i alla fall ta graviditetsproblem på allvar och ha ordentlig uppföljning.

11 kommentarer:

  1. Hej tanja! Roligt att följa din blogg och stort grattis till graviditeten:-)!! Om jag var du skulle jagbyta till kokkola. Jag blödde ju mycket när jag vänta Olivia och valde kokkola. De följde noggrant med hur hon mådde o hur allt såg ur där inne. I vecka 20 var allt så stabilt så jag valde själv att fa till Jakobstad då. Ingen extra kontroll då mera o de tog inte heller nån notis om hur det varit innan, det var så jag ångra att jag bytte tillbaka fast det var långt o kör till kokkola. Men där var det koll en gång i veckan i början o sen med tre veckor emellan. Så med tanke på hur det är så rekommenderar jag kokkola!
    Allt gott till er och jag kommer ständigt ihåg er o de små liven, nå gud bevara dem! / Ann-Sofi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Ann-Sofi för ditt svar! Efter flera berättelser har jag ny gjort beslutet, jag fortsätter vården på Möcs :) Kram o allt gott till dej!

      Radera
  2. Klart att du behöver extra undersökningar, stå på dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Maria, jag kommer att göra allt jag kan och förväntar mig att sjukhuset också ska göra det!

      Radera
  3. Jag rekommenderar kokkola, min andra grav. var väldigt komplicerad och jag snittades akut i oulu med att ha blivit skickad från jakobstad till kokkola med egen bil, nämnas bör att jag var i vecka 31 och blödde rikligt, och från kokkola skickades jag sedan med ilfart till oulu efter att noga undersökningar hade gjorts. Jag is int skriva hela storyn här den blir för lång men vid min tredje grav. så var risken stor att den också skulle bli lika komplicerad. Så jag gick på ultra varje månad ibland flera gånger per månad till kokkola och fick ha en svensk gynekolog varje gång och alltid samma. Så jag kände mig själv riktigt trygg trots ovissheten om hur det skulle gå för mig den tredje gången då det var både osäkert för både mej och babyn. Kommer fortfarande ihåg dej och kommer många gånger in på din blogg varje dag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varm tack Melinda att du orkar komma ihåg oss. Du har tydligen själv genomgått berg-och dalbaban mellan hopp och förtvivlan i din graviditet. Tack till Gud att allt gick bra och att du fick den vård du behövde! Kram till dej o din familj!

      Radera
  4. Trist med ett sådant bemötande, när man gått och varit orolig i flera veckor! Jag förstår att du är besviken. Jag tycker det är konstigt att du inte färdigt fick en ny tid för kontroll när du var dit senast, jag tycker det brukar vara praxis när det är nåt avvikande. Jag såg att du svarat en annan kommentar redan att du beslutat dig för att byta till Möcs. De är duktiga där också, jag har både jobbat och varit som patient där och det enda jag kan klaga på är att jag blivit tvungen att sköta mina ärenden på finska, men det är ju inga problem för din del som har det språket med modersmjölken. ;)
    Skönt att det annars gått väl så här långt, vi får fortsätta be att allt går väl. Hur långt börjar du vara i graviditeten? Såg att du hade en sån fin liten "bebisbula" på kvinnokvällen.
    Ps. Tack för omtanke och förbön! Kram!

    SvaraRadera
  5. Jag är nu i vecka 15. Och ja, jag blev nog besviken eftersom jag fött alla mina barn i Jakobstad och varit jättenöjd med bemötandet tidigare. Det BB:t är bekant sedan tidigare och barnmorskorna där har varit helt suveräna. Men då har jag inte haft några komplikationer heller. Nu vill jag ändå satsa på det sjukhus som känns tryggare och när jag jämfört uppföljningen av tvillinggraviditeter på Malmska och Möcs, så är det väldigt olika! Bra att du som jobbat där också kan rekommendera Möcs, jag tror inte jag gör ett misstag med att fara norrut nu. Och finskan lär nog inte vålla något problem :) Kram till dej,du har hamnat högt upp på min bönelista :)

    SvaraRadera
  6. Finskan ja, vi födde J på finska vid Möcs också, så det går nog bra! :) Jag ber för dig och er, och hoppas allt är bra på ultra, och du, kanske vi bokar in en träff i Kokkola sen ;)
    Heidi (som inte orkade logga in)

    SvaraRadera