måndag 30 september 2013

Detdär hemvårdsstödet

Det nya regeringsförslaget om delat hemvårdsstöd har skapat debatter. Min åsikt i frågan är definitivt klar, men har behövt svalna ett par veckor innan jag satt den i tryck. När jag hörde det nya förslaget om hemvårdsstödet kunde jag faktiskt inte tro mina öron! De senaste rapporterna har visat att barnfamiljerna är de som har det fattigast i dagens Finland. Det har pratats vackert om att stöda de svaga i samhället och minska på inkomstklyftorna. Och så det här..! Blodtrycket sköt i höjden.

Inget emot att öka jämnställdheten mammor och pappor emellan ifråga om barnskötsel. Men hur är det med jämnställdheten i löneinkomster då?! Då männen( i de flesta familjer) fortfarande lyfter den högre lönen, är det här förslaget dömt att misslyckas. Med några barn och ett huslån, så är en 300- 400 euros lägre månadsinkomst en omöjlig ekvation. Åtminstone hos oss skulle det innebära att vi inte hade mat på tallrikarna de två sista veckorna varje månad.

Så enda alternativet i de flesta familjer skulle vara att mamman tog ett heltidsjobb innan det yngsta barnet ens hunnit fylla två år. Med min kocklön, skulle jag nätt och jämt få finansierat dagiskostnaderna. Andra får betalt för att ta hand om dina barn, själv skall man inte få en cent för att vårda dem. Att sköta sina egna barn i det egna hemmet, anses tydligen vara en helt värdelös insats i vårt samhälle.

Det mest absurda är att staten är beredd att satsa enorma summor i det här.Att få mammor och barn ut i samhället. Hemvårdsstödet har varit en struntsumma i jämförelse vad det kostar i skattemedel att erbjuda ett barn dagisvård. Enligt beräkningar skulle det nya systemet kosta kommunerna runt 250- 300 miljoner euro. I dessa spartider!

Huvudlöst! Mammor ska bibehållas möjligheten att stanna hemma med sina barn. Helst tills barnen börjar i förskolan. Barnen är små under en så kort period och ska ges rätten att vistas i hemmiljö med någondera föräldern. Mamma eller pappa, beroende på vad som är bästa lösningen just i den familjen. Skuffar samhället ut alla barn ur hemmet redan från två års ålder, så undrar jag hur många utbrända tonåringar vi har i framtiden....?

6 kommentarer:

  1. Jag blir också så fruktansvärt upprörd när hemvårdsstödet kommer på tal! Bara för att en pappa arbetar heltid istället för att ta hand om sitt/sina barn på dagarna, så betyder ju inte det att pappan INTE skulle engagera sig i barnen när han är ledig! Precis som du säger så tror jag nog det är få familjer där det ens skulle vara ekonomiskt möjligt att pappan var hemma istället för mamman! Hos oss skulle nog pappa gärna vara hemma, men med min lön, som är ca 3 gånger lägre än makens, skulle vi varken amortera huslån eller betala hyra, beroende på vad vi hade för boende. Jag undrar faktiskt om vi ens skulle ha mat på bordet hela månaden? Nej, det är helt sjukt!
    Och ännu, många mammor har inte ens ett jobb att gå tillbaka till efter vårdledigheten, nog blir det ju betydligt dyrare för samhället att betala arbetslöshetsersättning till de arbetssökande mammorna, än det skulle ha varit att betala ut de små summor som hemvårdsstödet är! Hemvårdsstödet är just ett stöd, det är absolut inget du lever på, men det hjälper till lite i vardagen!
    Nej, usch och fy för politiker som ska bestämma vem som ska få vårda sina barn! Jag tycker att det borde vara en rättighet och frihet att den förälder som vill stannar hemma med barnen, då får varje enskild familj ta ställning till vem som är den personen i deras familj!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så sant! Vilket arbetsliv ska de skicka alla hemmamammor till? Arbetslösa står på kö för att hitta jobb och företag på företag säger upp sina anställda. Om en förälder är beredd att ägna några år med det digra arbete det innebär att sköta sina barn på heltid för dryga 10 euro per dag, så ska den möjligheten finnas! Kanske borde vi skaffa en plats i politiken åt oss ;)

      Radera
    2. Det vore en idé! ;) Men du har ju syster där redan, och tyvärr har ju vi vanliga dödliga inte så mycket att säga till om när de stora männen i huvudstaden bestämmer något... :(

      Heidi

      Radera
  2. Ja....suck!!

    Nu fick jag tvinga mej i arbete (inhoppare) då yngsta fyllt tre för en månad sen....men usch vad vardagen blir ett enda pusslande med detsamma. Är tacksam över de tre åren jag fått hemvårdsstöd!

    SvaraRadera
  3. Hej!

    Jag har snart vuxna barn men tycker att det här förslag är helt vidrigt. Våra politiker och många andra tycks se det som en kvinnofälla och motiverar det med att kvinnorna inte får göra karriär. Men alla VILL INTE göra karriär skall det vara så svårt att förstå det. Jag hoppas ni står på er och försök göra någonting gemensamt. Idag pratar terapeuter om barn och stress. Jag tror att långa dagar i dagismiljö med mycket ljud och buller gör många barn stressade. Sen blir de hämtade 5 tiden av sönderstressade föräldrar som för över stressen på barnen. Stress, stress en stor del av tiden ...... vi ser tyvärr hur många barn och vuxna som psykiskt inte klarar av det här. Jag tycker synen på jämställdheten helt "skenat" iväg i dagens samhälle. Låt familjerna bestämma mera själva hur de vill leva sina liv och tyvärr är ekonomin en stor del av vardagen. Att leva ett liv med ständig penningbrist kör ner en människa också. Det går att leva enkelt men någon inkomst måste man ha hela tiden.

    SvaraRadera
  4. Fina kommentarer! Vågar någon opponera sig?:)

    SvaraRadera