torsdag 22 augusti 2013

På besök

Igår var jag med småpojkarna och hälsade på en god vän. Vi hade så mycket att dela, både skratt och bekymmer. Vi befinner oss i väldigt likadana situationer just nu. Hon är nämligen också gravid med tvillingar och har fyra barn från förr! Enda skillnaden är att de är på slutrakan av väntetiden, medan vi befinner oss i en osäker början.

Då min vän i våras berättade att de väntade tvillingar fick jag en chock. Då jag ett halvt år senare berättade samma sak för henne, tänkte hon trilla ur sängen. Ja, sängen har tyvärr varit hennes plats under en stor del av graviditeten. Jag har följt med henne under hennes väntetid och vet att hon har en tung tid bakom sig. Många veckor hamnade hon att ligga på sjukhus i Åbo, långt från sin familj. Risken finns att om min graviditet får fortskrida, så hamnar jag i samma läge. Ryggläge. Med den vetskapen i bakfickan, så förstår jag att njuta mer än vanligt nu av att "måra på" här hemma. Huvudsaken jag får finnas till hands för mina barn nu och ha min älskade man i närheten.

Men nu har min vän äntligen kommit så långt i graviditeten att deras tvillingar är tillräckligt stora och hon kommer att fara och föda vilken dag som helst!
Lycka till min vän på resan! Jag tänker på er!

Och nästa gång vi ses får jag hålla dina töser på armen :) :)

6 kommentarer:

  1. Grattis till din tvillinggraviditet, så spännande!!

    Vi ska hoppas och be att allt blir bra och att bebisarna växer som de ska! har själv fått två missfall (ena gången var jag ganska långt gången) så jag vet precis hur besviken och lessen man blir då det inte blir som man trodde att det skulle bli.

    Att Herren ger och tar och att allt liv är i Hans hand behöver vi inte tvivla på. Och skönt är väl det, att vi får förlita oss på honom.

    Nu ska du ta det lugnt och sköta om dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Maria. Jag känner med dig, ett missfall tror jag att man inte kan förstå om man inte genomlevt det själv. Man är på ett sätt så ensam med sin sorg. Ingen annan har drömt och längtat efter det ofödda barnet, lika som du. Hoppas innerligt att du aldrig mer ska behöva gå igenom den besvikelsen.
      Kram till dej!!

      Radera
  2. Hejsan!
    Dubbelt grattis till din tvillinggraviditet!
    Av en ren slump hamnade jag in här på din blogg (jag satt och klickade runt på facebook) :), började läsa och ser att du väntar tvillingar. Jag&Johnny har ju nu Eric&Emil som är 7 månader. Det var nog en stor omställning och chock när beskedet kom att det är två liv i magen. Fast jag inte känner dig så bra, så vill jag om jag kan på nåt sätt ge råd eller stöd. Jag vet hur skönt det kändes under tiden jag väntade att prata med andra tvillingmammor.
    Hoppas ni har de bra,
    Med vänlig hälsning, Erica Snellman

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Erica,va roligt att läsa din hälsning. Jag har inte vetat att ni fått tvillingar! Så underbart med dubbla välsignelser efter allt som du gått igenom, även om det säkert inte varit lätt med två nyfödda i huset. Om vi kommer så långt att vi får hem våra små, behöver vi säkert råd både från höger och vänster :) Att få en baby är en sak, två något helt annat, så det känns tacksamt att man då kan höra sig för hur andra fått det praktiska att fungera med tvillingar.
      Önskar er kraft och välsignelse i er vardag!

      Radera
  3. Hej Tanja! Vilken nyhet, stort GRATTIS till er!! :) Vi ska också be för er, att Gud ger er krafter och att ni får behålla era små tvillingar. Gud välsigne er! Kram från kusin Joanna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varmt tack Joanna! Guds välsignelse önskas också dej o din familj!

      Radera