måndag 24 juni 2013

I nöd o lust

Det är högsäsong för bröllop. Dessa underbara fester, då man gläds över att två människor viger sina liv åt varandra.
Men hade jag befogenheter att justera vigselformuläret, så skulle jag byta ut ordet ÄLSKA till TJÄNA i den stora frågan, som då skulle lyda..

" Vill du ta ...... till din äkta hustru/man och lova att tjäna  henne/honom i nöd och lust till dess döden skiljer er åt."

Tjänandet upprätthåller kärleken!
Vi ska tjäna varann med tid, uppmärksamhet, praktisk hjälp, närhet och uppmuntran.
Även de dagar då lusten är långt borta.

Den svenske prästen ( eller biskopen?), som vigde prinsessan Madeleine och hennes amerikanska Chris, höll ett fantastiskt fint tal. Jag vill citera:

"Var rädda om de stunder och dagar, då ni får vara tillsammans bara ni två och kan visa varandra tillgivenhet och leva i den kärlek som bär allt, tror allt och hoppas allt...

...Tänk ständigt på nytt : Hur gör jag denna dag stor för henne/ honom?! Och tänk då inte bara storslaget.
Tänk också smått."

Ja, det par som lyckas leva enligt det här konceptet, garanteras välsignade dagar. Helt säkert!!


2 kommentarer:

  1. jag tycker det är så mäktigt när prästen säger:tills döden skiljer er åt eller intill döden.I vissa sammanhang säger prästen när han frågar:vill du älska henne i nöd och lust.Äktenskapet skall hålla livet ut enligt jesu ord men jag klandrar int dem som av olika orsaker hamnar i knipa.För dem får vi knäppa våra händer

    SvaraRadera
  2. Ja vi får knäppa händerna för både våra egna och andras äktenskap. Många kämpar med svåra problem och ibland är enda utvägen att gå skilda vägar. Men så länge vi får vandra tillsammans, så ska vi sköta om varann så bra vi bara förmår :)

    SvaraRadera